Ekonomi

Akaryakıt sübvansiyonu kesintileri, ekonomik sıkıntıların ortasında küresel protestoları ateşledi

Yükselen küresel enflasyon ve ekonomik zorlukların ortasında, gelişmekte olan ülkelerdeki hükümetler yakıt sübvansiyonlarını kesme girişimleri nedeniyle halklarının tepkisiyle karşılaşıyor. Nijerya’da akaryakıt sübvansiyonlarının kaldırılması benzin fiyatlarının üç katına çıkmasına yol açarak yaygın hoşnutsuzluk ve protestolara neden oldu. Lagos’ta yaşayan beş çocuk annesi Antonia Arosanwo’nun ulaşım masraflarının iki kattan fazla artması karşısında yaşadığı hayal kırıklığını dile getirmesi, geçen hafta sokaklara dökülen Nijeryalıların ortak hissiyatını yansıtıyor.

Benzer şekilde Afrika’da ve diğer gelişmekte olan piyasalarda da hükümetler bir yandan pahalı yakıt sübvansiyonlarını azaltırken bir yandan da halkın artan yaşam maliyetleriyle mücadelesini ele alma ikilemiyle boğuşuyor. Mısır ve Malezya yakın zamanda sübvansiyon harcamalarını azaltmak için yakıt fiyatlarını arttırdı.

Uluslararası Para Fonu, enerji sübvansiyonlarının 2022 yılında 7 trilyon dolara ulaşarak küresel GSYH’nin %7,1’ini oluşturduğunu vurgulamıştır. Sübvansiyonlar verimsiz ve yolsuzluğa açık oldukları için eleştirilirken, gelişmekte olan ülkeler yüksek borç ve küresel faiz oranları nedeniyle bu sübvansiyonları finanse etmekte özellikle zorlanıyor.

Geçen yıl göreve geldikten sonra sübvansiyonları sona erdiren Nijerya Devlet Başkanı Bola Tinubu, akaryakıt fiyatları yükseldiğinde halkın tepkisiyle karşılaşmış, bunun üzerine geçici olarak sübvansiyonları dondurmuş ve naira para birimindeki çöküşe rağmen sonunda sübvansiyonları yeniden başlatmıştı.

Bangladeş başbakanının istifası ve Kenya cumhurbaşkanının protestoların ardından vergi artışlarını geri çekmesinde görüldüğü üzere, popüler olmayan ekonomi politikaları nedeniyle halkın ayaklanmasından duyulan korku dünya liderleri arasında aşikârdır. Bu olaylar, politika yapıcılar arasında akaryakıt fiyat artışlarına karşı artan bir ihtiyata işaret ediyor.

Nijerya’nın sübvansiyonlarının GSYH’sinin %3’üne tekabül etmesi ve petrol şirketinin ithalat için milyarlarca dolar borçlu olması ekonomik gerginliği açıkça ortaya koymaktadır. Senegal’in sübvansiyonları geçen yıl GSYH’nin %3,3’üne ulaşırken, Angola’nın 2022’deki sübvansiyon faturası sosyal programlara yaptığı harcamalara kıyasla oldukça yüksekti.

Angola, geçen yıl fiyat artışları nedeniyle yaşanan ölümcül protestolara rağmen, akaryakıt fiyat desteklerini gelecek yılın sonuna kadar kaldırmayı taahhüt etti. ProMeritum Yatırım Yönetimi’nde kıdemli ekonomist olan Chris Celio’nun da belirttiği gibi, sürdürülebilir bir bütçeye duyulan ihtiyaç yatırımcıların ilgisini çekmek açısından büyük önem taşıyor.

Başkan Tinubu halkı sabırlı olmaya çağırdı ve uygun fiyatlı eğitim gibi sosyal destek önlemleri sözü verdi, ancak akaryakıt fiyatlarındaki artışlar konusunda yorum yapmadı.

Akaryakıt sübvansiyonlarına ilişkin tartışmalar devam ederken, hem mali sorumluluğu hem de kamu refahını göz önünde bulunduran dengeli bir yaklaşımın aciliyeti dünya çapında hükümetler için acil bir sorun olmaya devam ediyor.

Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.

Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

-
Başa dön tuşu
istanbul escort
istanbul escort
istanbul escort